بنر مقاله تقويت اعتماد به نفس

تقویت اعتماد به نفس: 14 نکته برای افزایش اعتماد به نفس و 10 جمله از طرف بزرگان در مورد اعتماد به نفس

بسیاری از افراد دوست دارند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. وقتی نسبت به خودتان احساس ناامنی می کنید، به نظر می رسد که هرگز نمی توانید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. اما خبر خوب این است: شما هم می توانید آن را یاد بگیرید! ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه.

اعتماد به نفس ، عزت نفس – حالا چی هستن؟

ما معمولاً اصطلاحات اعتماد به نفس و عزت نفس را به معنای چیزهای بسیار مشابه می فهمیم. با این حال، آنها در جزئیات متفاوت هستند: اول از همه، اعتماد به نفس فقط به معنای شناخت هر چه بیشتر درباره خود است.

عزت نفس یعنی اینکه خودت را ارزشمند بدانی. سپس هر دو منجر به اعتماد به نفس یا اطمینان به خود می شوند. خوبی آن این است که همه این مهارت ها از یکدیگر حمایت می کنند.

در زبان انگلیسی ، اعتماد به نفس به عنوان «خودآگاهی» یا «اعتماد به خود» شناخته می شود.

به نظر می رسد که برخی افراد به طور طبیعی دارای یک احساس تزلزل ناپذیر از خود هستند. دیگران دائماً در تلاش هستند تا با اعتماد به نفس بیشتری ظاهر شوند. ما 14 نکته و تمرین را به شما نشان می دهیم که می توانید از آنها برای افزایش اعتماد به نفس خود استفاده کنید.

عدم اعتماد به نفس: ممکن است دلیل آن همین باشد
شما در مورد خود فکر می کنید که اعتماد به نفس ندارید. این می تواند دلایل و دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر خجالتی یا محجوب هستید، دیگران ممکن است فکر کنند شما اعتماد به نفس ندارید.

ژن ها همچنین می توانند مسئول کمبود اعتماد به نفس باشند. با این حال، مهمتر از همه، تجربیات دوران کودکی هستند: سالهای اول زندگی برای اینکه بعداً چگونه در مورد خود فکر کنیم، تعیین کننده است. اگر در دوران کودکی به ندرت مورد تحسین قرار می گیرید، اغلب نادیده گرفته می شوید یا کم مورد محبت قرار می گیرید، این می تواند تأثیر بسیار منفی بر اعتماد به نفس شما داشته باشد.

اگر از خودتان فرزندانی دارید، می توانید با محبت کردن به آنها ، اعتماد به نفس را پایه گذاری کنید . مطمئن شوید که فرزندتان را بدون قید و شرط دوست دارید و قدردانی خود را بر اساس دستاوردها قرار ندهید. به حرف فرزندتان گوش دهید و اشتباهاتش را ببخشید.

تحت هیچ شرایطی فرزندتان را مسخره نکنید یا احساسات او را بی اهمیت یا اغراق آمیز تلقی نکنید.

با این 14 نکته و تمرین اعتماد به نفس را افزایش دهید

برای تقویت اعتماد به نفس خود می توانید از نکات و تمرینات زیر استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که این کار می تواند یک روند طولانی باشد و یک شبه اتفاق نمی افتد.

 

1. روی وضعیت بدن خود کار کنید

اغلب می توانید در نگاه اول متوجه شوید که یک فرد چقدر به خود اعتماد دارد . با این حال، برعکس نیز عمل می‌کند: هرچه وضعیت بدنی شما بهتر باشد، احساس امنیت بیشتری می‌کنید، و این به طور مستقیم به اعتماد به نفس کمک می‌کند. بنابراین، مطمئن شوید که حالت ایستاده دارید.

 

2. راست کردن پشت

شانه های خود را به عقب و پایین بچرخانید: مستقیم به جلو نگاه کنید، نه به زمین
هنگام راه رفتن گام های بلند و محکم بردارید
عادت کنید هر از چند گاهی وضعیت خود را چک کنید، مثلاً در ویترین مغازه ای که از کنار آن رد می شوید.

 

3. خود را بشناسید

اول از همه، تقویت اعتماد به نفس در لغت به معنای آگاهی از خود است. بنابراین باید تا حد امکان درباره خود بدانید. برای آن احتمالات مختلفی وجود دارد:

نقاط قوت و ضعف خود را بنویسید. مطمئن شوید که لیست نقاط قوت حداقل به اندازه لیست نقاط ضعف است.
از دوستان در مورد اینکه چگونه شما را درک می کنند بازخورد دریافت کنید. به نظر شما برجسته ترین ویژگی های شما چیست؟
فهرستی از تمام کارهایی که در زندگی خود به دست آورده اید تهیه کنید. حتی نقاط عطف بزرگ قطعاً منجر به فهرستی طولانی از موفقیت‌ها می‌شود، جدا از موفقیت‌های کوچک روزمره.
مدام خود را زیر سوال ببرید و دریابید که چرا به روش خاصی رفتار می کنید. چه چیزی پشت آن است؟
خودتان را با احساس کنجکاو دوست داشتنی بشناسید، نه به عنوان یک قاضی یا منتقد.

 

4. کاری معنادار انجام دهید

انجام یک کار مهم اعتماد به نفس را به شدت افزایش می دهد. پس مطمئن شوید که کاری معنادار انجام می دهید. این می تواند بزرگ کردن فرزندان شما یا شغلی باشد که به نفع دیگران باشد، کار داوطلبانه یا یک وبلاگ مفید.

مهم نیست که چگونه آن را اجرا می کنید: به رفاه دیگران کمک کنید. احساس ایجاد تفاوت، مهم بودن برای دیگران، فوق العاده خوب است و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.

 

5. منطقه راحتی خود را ترک کنید

این تمرین شاید مهم ترین تمرین در مورد تقویت اعتماد به نفس باشد. این در مورد انجام کارهایی است که بارها و بارها برای شما دشوار است – ترجیحاً هر روز. محدودیت های خود را بارها و بارها بررسی کنید و منطقه راحتی خود را ترک کنید .

احتمالاً خودتان بهتر می دانید که منطقه راحتی شما کجاست: هر کاری که انجام می دهید و برای شما چالش خاصی نیست، در منطقه راحتی است. هر چیزی که شما را ناامن یا مضطرب کند، و هر چیزی که باید بر آن غلبه کنید، خارج از منطقه امن است.

نکته خوب در مورد منطقه راحتی این است که با هر قدمی که در آن سوی مرز برمی دارید کمی بیشتر گسترش می یابد. و این بدان معناست که: دامنه عمل شما، آزادی شخصی شما و دانش آنچه می توانید به دست آورید دائما در حال افزایش است. و این باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود.

هنگام تعیین اهداف، بایدها و نبایدهایی را برای شما داریم.

بنابراین هر روز به دنبال راهی باشید تا حداقل کمی از منطقه امن خود خارج شوید. اگر دوست دارید، در مورد آن یک دفتر داشته باشید و موفقیت های خود را جشن بگیرید .

 

6. اطراف خود را با یک محیط قوی احاطه کنید

افرادی که با آنها رابطه دارید برای تقویت اعتماد به نفس شما اهمیت زیادی دارند. آیا وقتی چیزی فوراً درست نمی شود از شما حمایت می کنند و تشویق می کنند؟

یا مدام از شما انتقاد می کنند و شما را پایین می آورند؟ آیا آنها به طور کلی مثبت هستند یا در دلسوزی، نگرانی و سایر احساسات منفی غرق می شوند؟

اگر می خواهید کاری برای تقویت اعتماد به نفس خود انجام دهید، باید یک محیط قوی بسازید.

البته این یک شبه اتفاق نمی افتد و ممکن است آسان هم نباشد. اما ارزشش را دارد: به سختی چیزی به اندازه افرادی که به شما خوبی می‌کنند و به شما انرژی می‌دهند، باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود.

البته، برعکس، این نیز به این معنی است: شما باید هرکسی را که مدام انرژی شما را از زندگیتان تخلیه می کند، بیرون کنید. اگر کار نکرد، حداقل تماس را کم کنید تا بتوانید به خوبی با آن کنار بیایید. باز هم، چون بسیار مهم است، ارزش یک محیط خوب را دست کم نگیرید.

 

7. مراقب خودت باش

تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس نیز به میزان مراقبت از خود بستگی دارد. شما مسئول سعادت خود هستید نه هیچ کس دیگر پس مسئولیت زندگی خود را بپذیرید و نیازهای خود را تامین کنید. یعنی مثلا:
ارزش های خود را بشناسید و مطمئن شوید که به آنها پایبند هستید.
هر چیزی را که نیاز دارید فراهم کنید: استراحت و آرامش ، تغذیه خوب ، ورزش کافی، تجربیات جدید هیجان انگیز، خواب کافی و غیره.
وقتی همه چیز خوب پیش نمی رود به خودتان آرامش بدهید و زمانی که موفق شدید جشن بگیرید. با خودت خوب باش

 

8. منتقد درونی را ساکت کنید

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که مدام در ذهن خود از خود انتقاد می کنند؟ آنچه بسیاری از مردم نمی دانند: شما بر آنچه فکر می کنید کنترل دارید. وقتی منتقد درونی شما دوباره وارد عمل می شود، شما فقط آن را دور می کنید. قاطع باشید: هیچکس حق ندارد با شما بدرفتاری کند، حتی خودتان.

 

9. از خودت تعریف کن

این تمرین ممکن است در ابتدا کاملاً غیرعادی باشد، اما برای تقویت اعتماد به نفس شما بسیار مؤثر است: حداقل یک بار در روز، ترجیحاً با صدای بلند، به خودتان چیزی بگویید. می تواند به این شکل باشد، به عنوان مثال: “من تو را دوست دارم زیرا هرگز تسلیم نمی شوی.” خواهید دید که چقدر خوب است.

 

10. برای اعتماد به نفس بیشتر – لبخند بزنید

این تمرین را می توان در هر مکان و هر زمان انجام داد و بلافاصله حتی در شرایط سخت کمی احساس بهتری به شما می دهد. فقط لبخند بزن! این کاریزما شما را بهبود می بخشد و تضمین می کند که احساس شادی به بیرون ریخته می شود و روحیه خوبی دارید .

 

11. نه گفتن را یاد بگیر

عزت نفس پایین به راحتی قابل دستکاری و سوء استفاده است و این باعث کاهش بیشتر عزت نفس می شود. دفعه بعد که نیاز به انجام کاری دارید، این چرخه را با نه گفتن دوستانه اما محکم بشکنید.

 

12. یک پروژه را تکمیل کنید

این تمرین برای به دست آوردن اعتماد به نفس بیشتر بسیار مفید است: هر پروژه ای را که به قلب شما نزدیک است (ممکن است چیز کوچکی باشد) انتخاب کنید و آن را انجام دهید.

نکته مهم این است: آن را تا انتها ببینید، حتی اگر در این بین مشکلاتی پیش بیاید. پروژه را کامل کنید و سپس آنچه را که انجام داده اید جشن بگیرید.

 

13. برای خود اهداف بزرگ تعیین کنید

به خودتان اجازه دهید بزرگ فکر کنید. چه چیز دیگری می خواهید به دست آورید؟ چه رویاهایی در انتظار برآورده شدن هستند؟ به خودتان اجازه دهید هر چیزی را که ممکن است داشته باشید و به آن برسید. ممکن است یک شبه اتفاق نیفتد، اما این مهم نیست. فقط کمی بزرگتر فکر کردن را تمرین کنید.

 

14. مطمئن شوید که در پوست خود راحت هستید

حتی اگر ممکن است از ظاهر خود کاملاً راضی نباشید، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای احساس راحتی بیشتر در پوست خود انجام دهید:

با خودت راحت باش

لباس هایی بپوشید که در آن احساس راحتی می کنید. اگر به اندازه کافی از آن ندارید: مطمئن شوید که تغییر می کند.
اگر دوست دارید: از جواهرات و/یا آرایش استفاده کنید، حتی اگر برنامه خاصی ندارید.
به یک مدل موی جدید فکر کنید. این به تنهایی می تواند تفاوت زیادی در اعتماد به نفس ایجاد کند.
ورزش کن! این تصویر بدن، تناسب اندام، وضعیت و شکل شما را بهبود می بخشد که همه اینها برای عزت نفس خوب بسیار مفید هستند.

نسبت به خودت صبور باش

راه رسیدن به اعتماد به نفس بیشتر را نمی توان یک شبه ایجاد کرد. قدم به قدم پیشرفت خواهید کرد، اما انتظار معجزه نداشته باشید. با خودتان صبور باشید ، موفقیت هایتان را جشن بگیرید و به آن ادامه دهید. سفر ارزشش را دارد!

 

سخنان بزرگان برای اعتماد به نفس بیشتر

بسیاری از محققان، فیلسوفان و دیگر شخصیت های بزرگ در طول اعصار خود آگاهی را مورد بررسی قرار داده اند. تجربیات و توصیه های او می تواند امروز به شما کمک کند تا به تقویت اعتماد به نفس خود بپردازید.

می توانید جملات هوشمندانه تری را برای فکر کردن در اینجا پیدا کنید.

  • “ما همانی هستیم که فکر می کنیم. هر چیزی که هستیم از افکارمان سرچشمه می گیرد. با افکارمان جهان را شکل می دهیم.” ( بودا )
  • “شما فردا همان چیزی خواهید بود که امروز فکر می کنید.” (بودا)
  • “اگر خود را به قیمت پایین بفروشید، هیچ کس دیگری آن قیمت را افزایش نخواهد داد.” (ناشناس)
  • “هیچ کس کامل نیست: خوشبختی یعنی شناخت محدودیت های خود و دوست داشتن آنها.” (رومن رولان)
  • “اگر می خواهید با خود در صلح باشید، باید خود را همانگونه که هستید بپذیرید.” (سلما لاگرلوف)
  • “شما باید مدام راه خود را از میان افکار کوچکی که شما را آزار می دهند به سمت افکار بزرگی که شما را تقویت می کنند پیدا کنید.” (دیتریش بونهوفر)
  • “فقط زمانی به خود اعتماد کنید که دیگران به شما شک دارند، اما از شک آنها ناراحت نباشید.” (جوزف رودیارد کیپلینگ)
    ما باید ویژگی های کوچک خود را پرورش دهیم، نه ویژگی های خاص خود را.» ( یوهان ولفگانگ فون گوته )
  • ” هیچ چیز به خودی خود نه خوب است و نه بد، تفکر آن را چنین می کند.” (ویلیام شکسپیر)

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من