بنر مقاله احوالپرسی

احوالپرسی: 4 قانون رفتار درست در احوالپرسی و 6 نکته برای اولین تاثیر خوب

با احوالپرسی می‌توانید تأثیر قابل‌توجهی بر نحوه برخوردتان با اطرافیانتان داشته باشید. بسته به اینکه چگونه خود را معرفی می کنید، می توانید تأثیر خوب یا بدی بر جای بگذارید. با این حال، اگر به قوانین رفتاری پایبند باشید و چند نکته را رعایت کنید، هیچ چیز مانع از یک احوالپرسی کاریزماتیک نمی شود. ما توضیح می دهیم که چه چیزی برای یک شروع موفق مهم است.

برای برخی تقریباً بازی کودکانه به نظر می رسد، برای برخی دیگر به نظر سخت می رسد. اما یک احوالپرسی موفق اونقدرها هم سخت نیست. با کمی تمرین، احوالپرسی دیگر چندان سخت نخواهد بود. ما به شما توضیح خواهیم داد که هنگام احوالپرسی چه قوانینی را باید رعایت کنید.

 

انواع سلام

اولین برخورد بسیار مهم است. متأسفانه، شما می توانید با احوالپرسی اشتباهات زیادی انجام دهید و تأثیر منفی ماندگاری از خود به جای بگذارید. اینگونه است که در یک مصاحبه شغلی ، اولین قرار ملاقات یا مذاکرات حقوق شروع بدی خواهید داشت . همتای شما ممکن است به یک سلام ناموفق واکنش نشان دهد که ممکن است شما را ناامن تر کند. همه اینها شروع خوبی برای یک گفتگو نیست.

شما باید بین برخوردهای خصوصی و حرفه ای تفاوت قائل شوید . قوانین متفاوتی در اینجا اعمال می شود. در حالی که ممکن است حتی یک دوست خوب را به عنوان تبریک ببوسید، احتمالاً هرگز این کار را با رئیس خود انجام نمی دهید. با این حال، اغلب قوانینی در تنظیمات خصوصی برای برخوردهای غیررسمی تنظیم نشده است. البته شما در انتخاب نحوه رفتار با دوستان و خانواده خود در اینجا آزاد هستید، مشروط بر اینکه مودب باشید.

اما حتی در حوزه خصوصی یک یا دو موقعیت وجود دارد که نیاز به کمی تشریفات بیشتری دارد، برای مثال زمانی که با والدین شریک زندگی خود آشنا می شوید. در این مورد، آداب معاشرت ممکن است مناسب باشد تا به شما کمک کند تأثیر خوبی داشته باشید. حتی اگر قصد رفتن به کشور دیگری را دارید، بهتر است از قبل از مراسم احوالپرسی مطلع شوید تا دچار بی ادبی و غمگینی نشوید. برای مثال فرانسوی ها بوسه را به عنوان سلام می دهند، در حالی که در ژاپن تعظیم مرسوم است.

 

قوانین رفتاری هنگام احوالپرسی

برای اینکه احوالپرسی برای شما کمی آسان تر شود، می توانید از چند قانون پیروی کنید. اگرچه اینها در ابتدا پیچیده به نظر می رسند، اما با استفاده مکرر می توان آنها را به راحتی حفظ کرد. آن‌ها می‌توانند احوالپرسی را برای شما آسان‌تر کنند، و باعث می‌شوند باز و دوستانه به نظر برسید. شما همچنین می توانید با رعایت قوانین اولیه آداب در هنگام معرفی خود نشان دهید که اخلاق خوبی دارید. در زیر می توانید بدانید که اینها چه هستند.

 

1. کی اول سلام میکنه

در برخی شرایط، احوالپرسی می تواند سوالات زیادی را ایجاد کند. یکی از آنها این است که واقعاً چه کسی باید اول سلام کند. به عنوان یک قانون اساسی ، در اینجا می توانید به یاد داشته باشید که شخصی که اول شخص دیگری را می بیند همیشه سلام می کند. مثلاً وقتی وارد اتاقی مملو از جمعیت می شوید هم همینطور است. با سلام خود می توانید بلافاصله توجه حاضران را جلب کنید. اتفاقاً در زندگی حرفه ای هم باید اول سلام کنید، حتی اگر فقط مافوق شما در اتاق باشد.
اگر در یک شرکت بزرگ کار می کنید و اتفاقاً در راهرو با رئیس خود برخورد کردید، البته که باید سلام کنید – به شرطی که رئیس شما در حال حاضر درگیر مکالمه مهمی نباشد. سپس گاهی اوقات تکان دادن سر می تواند برای متوقف کردن حواس او کافی باشد. با این حال، اگر به هیچ وجه سلام نکنید، گاهی اوقات می توانید تصوری نادیده انگاشته و منفی به نظر برسید.

 

2. دستور احوالپرسی

وقتی وارد اتاقی پر از جمعیت می شوید، احتمالاً این سوال برایتان پیش می آید که اول به چه کسی سلام کنید. و چند قانون وجود دارد که باید رعایت کنید. زیرا اغلب دستور خاصی وجود دارد که می توانید هنگام احوالپرسی از آن به عنوان راهنما استفاده کنید. اگر میزبانی وجود دارد، همیشه باید ابتدا به آنها سلام کنید. پس از همه، او مکان را فراهم می کند یا حداقل جلسه را سازماندهی می کند. اگر میزبان مشخصی وجود ندارد، می توانید ابتدا با آشنایان خود احوالپرسی کنید. سپس می توانند شما را به سایر افراد حاضر معرفی کنند، اگر قبلاً آنها را بهتر می شناسند. در زندگی حرفه ای ابتدا باید بالاترین رتبه را نام برد. با این حال، اگر کسی را نمی شناسید، می توانید به سادگی خود را یکی پس از دیگری معرفی کنید.

اتفاقاً، گفته “خانم ها اول” اکنون منسوخ شده است – حداقل در زندگی حرفه ای. جنسیت نباید در احوالپرسی نقشی داشته باشد. اینجا فقط رتبه مهمه کارمند معمولاً به سرپرست و سپس به ترتیب نزولی موقعیت مربوطه سلام می کند. اگر ترتیب تقدم را نمی دانید، به نوبت به همه سلام کنید، حتی اگر زنان حضور داشته باشند. با این حال، استثناهایی برای رویدادهای شبانه اجتماعی وجود دارد . در اینجا هنوز باید ابتدا به زنان سلام کرد.

 

3. نحوه احوالپرسی

راه های بی شماری برای احوالپرسی وجود دارد. شما می توانید به سادگی با او سلام و احوالپرسی کنید ، دستش را بفشارید، سری تکان دهید یا حتی او را در آغوش بگیرید. با این حال، بسیاری از سلام های ذکر شده در بسیاری از موارد اغراق آمیز به نظر می رسد. احتمالاً اینگونه نیست که شما یک آشنای دور را به عنوان سلام بغل کنید. از سوی دیگر، احتمالاً از راه دور به کسی که برای شما یک «سلام» دوستانه فریاد می‌زند، سر تکان نمی دهید.

به طور کلی، شما همیشه باید به همتای خود به گرمی پاسخ دهید که او به خودش سلام می کند. اگر ابتدا احوالپرسی می کنید، باید گونه ای را انتخاب کنید که با آن بیشتر احساس راحتی می کنید. اگر در خیابان با کسی که می شناسید ملاقات کردید، یک «سلام» ساده اغلب کافی است. از طرف دیگر، با دوستان خوب، یک دست دادن یا یک آغوش کوتاه ممکن است مناسب باشد. اگر هنگام احوالپرسی نشسته اید، باید بایستید و هم سطح چشم باشید.

 

4. دست دادن کامل

دست دادن یکی از آداب احوالپرسی رایج به ویژه در کشورهای غربی است . با این حال، اگر با کسی با دست دادن احوالپرسی کنید، باید مناسب باشد. زیرا گاهی اوقات با یک دست دادن شل تأثیر ضعیفی بر جای می‌گذارید. از سوی دیگر، یک دست دادن محکم، با اعتماد به نفس و مطمئن به نظر می رسد. و این دقیقاً همان چیزی است که دست دادن باید باشد. بسیاری از مردم هنوز معتقدند که باید دست بدهند. اگرچه این نیز یک اصطلاح رایج است، اما زمانی که طرف مقابل با خوشحالی دست شما را به جلو و عقب می‌برد، عجیب است. علاوه بر این، دست دادن نباید خیلی طول بکشد. این همچنین می تواند برای همتای شما ناراحت کننده باشد. همچنین به نظر می رسد که شما سعی می کنید برای خود نامی دست و پا کنید.

در زندگی حرفه ای همیشه مافوق شما با چه کسی دست می دهد. زیرا او ابتدا باید دست خود را به سوی شما دراز کند. اگر در سطح رتبه ای هستید، فرد مسن باید همیشه با کوچکتر دست بدهد. قطعا باید از دویدن با دست دراز به سمت طرف مقابل خودداری کنید. از سوی دیگر، احوالپرسی کلامی در هر زمانی مجاز است.

با دست دادن می توانید خیلی چیزها را بگویید. به عنوان مثال، بسیاری از افراد با تجزیه و تحلیل عوامل مختلفی مانند قدرت و تماس چشمی، شخصیت شما را از دست دادن شما استنباط می کنند. در اینجا آنچه این عوامل در مورد شما می گویند:

قدرت : قدرت نقش اساسی در دست دادن دارد. اگر دست دادن شما خیلی ضعیف باشد، ناامن و ضعیف به نظر می رسید. با این حال، اگر خیلی سفت باشد، ممکن است حتی به عنوان تهاجمی استدلال شود. در مورد چنگ زدن شما هم همینطور. شما نه باید تمام دست خود را ببندید و نه فقط دست حریف را با نوک انگشتان خود لمس کنید. در حالی که ممکن است با اولی بیش از حد درگیر باشید، اما در مورد دومی بسیار محتاط باشید.

تماس چشمی : تماس چشمی نیز هنگام دست دادن بسیار مهم است. شما باید در چشمان طرف مقابل نگاه کنید تا دوستانه، محترمانه و با اعتماد به نفس به نظر برسید. می توانید با یک لبخند دوستانه بر این تأثیر تأکید کنید.

مدت زمان : مدت زمان دست دادن شما روی طرف مقابل شما نیز تاثیر دارد. به خصوص اگر دست خود را برای مدت طولانی در هم ببندید، ممکن است برای طرف مقابل ناراحت کننده باشد.

بافت : بافت دست شما نیز بر همتای شما تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، او می تواند حس کند که آیا دست شما خشن است و مرطوب، گرم یا سرد است. دست های عرق کرده و سرد شما را ناامن و هیجان زده نشان می دهد، در حالی که یک دست دادن خشک و محکم باعث می شود با اعتماد به نفس به نظر برسید.

 

5. بوسه ها و آغوش ها

در مناسبت‌های غیررسمی، می‌توانید دوستان و اعضای خانواده را نیز در آغوش بگیرید. بوسه روی گونه نیز گاهی مناسب است و باعث ایجاد لحظه شرم آور نمی شود. با این اعمال شما پیوند عاطفی را با همنوعان خود ابراز می کنید. رابطه شما کاملاً حرفه ای نیست، بلکه شخصی است. شما ارتباط بسیار قوی تری با این افراد دارید و از قبل می توانید این را با سلام خود بیان کنید.

اما در فرهنگ های دیگر، آغوش و بوسه می تواند معنای کاملاً متفاوتی داشته باشد. در برخی از فرهنگ ها حتی موقعیت دست دادن را به خود می گیرند . اگر مثلاً برای یک مدت به چنین سفر می کنید، باید از این آداب و رسوم آگاه باشید و در مورد آنها با صراحت صحبت کنید – هرچند ممکن است بوسیدن گونه یک غریبه برای شما عجیب باشد.

 

احوالپرسی در کشورهای مختلف

به طور کلی، تقریباً در هر کشوری آیین های احوال پرسی متفاوتی وجود دارد. در حالی که دست دادن به ویژه در کشورهای غربی رایج است، سایر آیین های احوالپرسی در فرهنگ های آسیایی و اسلامی رایج تر است. در آسیا، تعظیم رایج ترین سلام است. در کشورهای اسلامی فقط مردان دست می دهند، زیرا دست دادن یک تماس فیزیکی صمیمی تلقی می شود که زن و مرد باید در ملاء عام از آن اجتناب کنند.

اما همچنین در برخی از کشورهای اروپایی، آداب احوالپرسی غیر از دست دادن، رایج است. برای مثال، در فرانسه، اسپانیا و ایتالیا، بوسه بر گونه به عنوان سلام کاملاً طبیعی است. تعداد دقیق بوسه های توزیع شده به منطقه بستگی دارد. در ایتالیا، بوسیدن گونه ها بین مردان غیر معمول است، در حالی که در فرانسه مردان نیز می توانند به این روش به یکدیگر سلام کنند. بنابراین لب ها و گونه ها با هم تماس ندارند. اینکه کدام گونه ابتدا بوسیده می شود به کشور یا منطقه مربوطه بستگی دارد.

 

نکاتی برای یک احوالپرسی خوب

اینکه چه چیزی باعث موفقیت یک تبریک می شود به عوامل مختلفی بستگی دارد. زیرا جنبه های زیادی وجود دارد که در کاریزمای شما نقش دارد. به منظور احوالپرسی با فردی به شیوه ای کاریزماتیک و با اعتماد به نفس، می توانید نکات زیر را جدی بگیرید.

 

1. ارتباط چشمی

ارتباط چشمی نقش مهمی در احوالپرسی دارد. اگر به چشمان طرف مقابل نگاه نکنید، نه تنها بی ادبانه و بی احترامی به نظر می رسد، بلکه خود را نیز مشکوک می کنید. اگر جرات ندارید به چشمان طرف مقابل نگاه کنید، معمولاً فقط دو دلیل برای رفتار شما وجود دارد. یا خیلی خجالتی هستید یا چیزی را پنهان می کنید. به این ترتیب همتای خود را مشکوک می کنید و تاثیر بدی به جا می گذارید. با نگاه کردن با اعتماد به نفس در چشمان طرف مقابل می توانید از این امر جلوگیری کنید. با این حال، مراقب باشید که تماس چشمی را برای مدت طولانی حفظ نکنید. باز هم، این می تواند تهاجمی باشد.

 

2. لبخند زدن

برای اینکه دوستانه به نظر برسید، حتماً باید سلام خود را با لبخندی دوستانه همراه کنید . به این ترتیب شما را دوست داشتنی و قابل اعتماد می بینید . بنابراین همتای شما برداشت خوبی از شما دارد. علاوه بر این، شما با اعتماد به نفس، کاریزماتیک، باز و البته دوستانه ظاهر می شوید.

 

3. ظاهر مطمئن

اعتماد به نفس در بسیاری از زمینه های زندگی مهم است – حتی وقتی به کسی سلام می کنید. با رفتاری با اعتماد به نفس، شما را فردی شایسته ، با اعتماد به نفس و با ثبات می بینید . این یک مزیت به خصوص در زندگی حرفه ای است، زیرا اگر اعتماد به نفس داشته باشید، همکاران و مافوق شما را جدی تر می گیرند. بنابراین هنگام احوالپرسی، باید با اعتماد به نفس ظاهر شوید، اما مغرور نباشید.

 

4. صدای رسا

صدای شما نیز تاثیر بسزایی بر روی طرف مقابل دارد. مانند چشم ها، سرنخ های زیادی در مورد شخصیت شما می دهد. اما در حالی که اغلب نمی توانید بر برخی از جنبه ها مانند رنگ صدا و اختلالات گفتاری تأثیر بگذارید، می توانید بر قدرت صدا تأثیر بگذارید . زیرا با صدای محکم تر و با اعتماد به نفس به نظر می رسید . با این حال، اگر هنگام صحبت کردن شروع به لنگیدن کنید، نشان دهنده ناامنی است. پس مطمئن شوید که صدایتان در هنگام احوالپرسی محکم و آرام است.

 

5. اقتدار بدن

بدن شما نیز تأثیر قابل توجهی بر روی شخص دیگر دارد. مانند دست دادن، یک حالت سست احساس ناامنی می دهد، در حالی که بدن خوب ، نوید اعتماد به نفس و انرژی را می دهد. همچنین کاریزماتیک‌تر به نظر می‌رسید و تأثیر مثبت تری بر دیگران می‌گذارید. با توجه به بدن خود، حضور بیشتری نشان می دهید و به طرف مقابلتان می گویید که به آن توجه می کنید. از سوی دیگر، حالت سست نشان می دهد که شما غایب و بی علاقه هستید.

 

6. حالت باز

با این حال، شما نه تنها باید ژست خاصی را اعمال کنید، بلکه باید حالتی باز نیز به همراه داشته باشید تا فردی با ذهنی باز و دوستانه به نظر برسید. به هیچ عنوان پس از دست دادن دستان خود را جلوی سینه جمع نکنید. درعوض، سعی کنید با حرکات صورت، باز بودن را نشان دهید.

 

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من