بنر مقاله ارائه سخنرانی

ارائه یک سخنرانی میخکوب کننده: 8 نکته فوق العاده مفيد و 5 دام در ارائه سخنرانی

چه یک سخنرانی در جشن تولد باشد، چه ارائه سخنرانی یک شرکت یا ارائه مدرسه – شرایطی وجود دارد که در آن شما باید یک سخنرانی ارائه دهید. با استفاده از ده نکته عملی و پنج دام، به شما نشان خواهیم داد که چه چیزی هنگام ارائه سخنرانی مهم است. ما همچنین استراتژی هایی در برابر ترس از صحنه داریم.

در برخی مواقع همه باید در مقابل مخاطبان ارائه سخنرانی دهند. به خصوص در محیط حرفه ای، اغلب هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. ارائه به همکاران بخشی از زندگی روزمره در بسیاری از شرکت ها است. ارائه در مدارس یا سخنرانی در جشن های مختلف غیر معمول نیست.

در حوزه خصوصی، سخنرانی تولد رایج ترین شکل ارائه است. به خوبی آماده شده، با اطمینان ارائه شده و با هوش و ذکاوت مناسب، خاطرات فراموش نشدنی را تضمین خواهید کرد. همین امر در مورد سالگردهای مختلف، جشن های باشگاهی یا عروسی صدق می کند.

نکاتی برای ارائه سخنرانی

مانند یک حرفه ای سخنرانی کنید – آیا تا به حال آرزو کرده اید که می توانستید همه را مجذوب خود کنید؟ ما مفیدترین نکات را برای شما جمع آوری کرده ایم تا بتوانید با اطمینان در ارائه ها، مقالات و سخنرانی های آینده موفق شوید. در اینجا نکات بیشتری برای ارائه موفق خواهید یافت.

 

1. آمادگی خوب نیمی از کار است

در یک محیط حرفه ای، آمادگی خوب برای ارائه شما ضروری است. آماده سازی کامل همچنین به شما کمک می کند تا در جشن های تولد، عروسی ها یا جلسات باشگاه، عصبی بودن و اعتماد به نفس را کاهش دهید. فقط تعداد بسیار کمی قادر به ارائه بداهه خوب هستند.

حتما اهداف واقع بینانه تعیین کنید. اگر از نظر شخصیتی محتاط و ساکت هستید، لزوماً چراغی را با ارائه خود روشن نخواهید کرد. ترکیب مخاطب نیز بر تأثیر سخنرانی یا ارائه شما تأثیر می گذارد. بسته به مناسبت، باید محتوای ارائه خود را تا حد امکان به دقت برای مخاطبان تنظیم کنید.

قبل از این باید این سوالات را از خود بپرسید:
چند نفر در ارائه شما حضور خواهند داشت؟
مخاطب از ارائه شما چه انتظاری دارد؟
مخاطب چه دانش قبلی دارد؟
چه فناوری و ابزارهایی در اختیار دارید؟
در چه محیطی سخنرانی خود را ارائه خواهید کرد؟

 

2. تمرین، استاد می آفریند

با تمرین هدفمند ارائه خود، اعتماد به نفس به دست خواهید آورد. زیرا کسانی که آمادگی کافی دارند کمتر اشتباه می کنند. به همین دلیل، قبل از رفتن به جلوی مخاطبان، باید چندین بار سخنرانی خود را با صدای بلند بخوانید. آیا در محیط شما فردی هست که نسبت به شما خیرخواه باشد و بازخورد صادقانه بدهد؟ این برای تمرین ایده آل است.

شما همیشه این فرصت را ندارید که سخنرانی خود را به عنوان تمرین در مقابل مردم ارائه دهید. در این حالت از یک آینه بزرگ استفاده کنید. جملات خود را با صدای بلند و واضح بیان کنید. این تمرین به شما اعتماد به نفس می دهد و خواهید دید که چه چیزی را می توانید بهبود بخشید. علاوه بر این، جملات به طور خودکار با گوش دادن حفظ می شوند.

 

3. با یک معرفی خلاقانه شروع کنید

یک معرفی خلاقانه توجه مخاطب را به خود جلب می کند و تأثیر زیادی در روند بعدی ارائه سخنرانی شما دارد. به عنوان مثال، می توانید از یک نظرسنجی بداهه برای مشارکت دادن مخاطبان استفاده کنید: “کدام یک از شما امروز با وسایل نقلیه عمومی سفر کردید؟” شما مخاطب را درگیر کرده اید.

دیگر گزینه‌های ورودی محبوب عبارتند از، برای مثال، ارجاع به رویدادهای جاری، داستان‌هایی از زندگی خود یا گزیده‌هایی از فیلم یا تصاویری که به طور خلاصه در ابتدا نشان داده می‌شوند. همه اینها روحیه را بالا می برد و فضایی آرام را ایجاد می کند.

 

4. از زبان بدن خوب استفاده کنید

با زبان بدن خوب، آرامش را ساطع می کنید. بی قراری ، جویدن ناخن ها یا کلیک مداوم موس از نشانه های عصبی بودن است. با این رفتار با حرکات قاطعانه مانند بالا بردن چانه، راست ایستادن یا دست روی کمر مقابله کنید.

 

5. تا جایی که ممکن است آزادانه صحبت کنید

تنها تعداد کمی از مردم بر هنر آزادانه صحبت کردن مسلط شده اند. با این وجود، شما قطعاً باید مکان هایی را در ارائه سخنرانی خود برنامه ریزی کنید که با آنها آشنایی دارید. یک فرصت خوب، مثال ها یا تجربیات خودتان در مورد موضوع است. توضیحات اضافی برای نکات ذکر شده نیز برای صحبت آزاد مفید است.

 

6. با ابزارهای رسانه جمعی توجه را جلب کنید

کمک های رسانه جمعی ارائه سخنرانی شما را زنده تر می کند. ساخت اسلاید ، پرسش از مخاطب، مکث های دراماتیک و جلوه های غافلگیرکننده در نقاط مناسب . این باعث می شود توجه شنوندگان را از دست ندهند.
در پایان باید زمانی را برای سؤالات برنامه ریزی کنید و برای اطمینان خاطر، در صورت عدم پاسخگویی، چند سؤال را آماده کنید.

 

7. ارتباط چشمی را با مخاطبان خود حفظ کنید

همانطور که ارائه سخنرانی خود را انجام می دهید، به طور منظم با مخاطبان خود ارتباط چشمی برقرار کنید. برای انجام این کار، مخاطبان خود را به سه قسمت چپ، وسط، راست تقسیم کنید. هر زمان که آزادانه صحبت می کنید، حدود پنج تا ده ثانیه با یک سوم مخاطبان خود یکی یکی روبرو شوید. به این ترتیب، می توانید فعالانه همه شنوندگان را در ارائه خود مشارکت دهید.

 

8. پایانی بسازید که به خاطر بماند

آخرین برداشت باقی می ماند، بنابراین شما نباید ارائه خود را با “متشکرم!” ناگهان تمام شود ، باید کمی سرعت خود را کاهش دهید تا مخاطبانتان بتوانند تا آخر هماهنگ شوند.
پس از جمع بندی نکات اصلی، زمان مناسبی برای پرسش از مخاطب است. یک نقل قول زیبا که باعث می شود به یاد بماند.

 

بهترین نکات برای مناسبت های مختلف

در ادامه بهترین نکات برای ارائه در مناسبت های مختلف را به شما نشان خواهیم داد. در حالی که می توانید در زندگی خصوصی خود با طنز بیشتری به مسائل برخورد کنید، حرفه ای بودن باید در اولویت محیط حرفه ای و مدرسه شما باشد.

 

1. سخنرانی تولد شما با استقبال خوبی روبرو خواهد شد

با ارائه یک سخنرانی تولد می توانید میهمانان را بسیار خوشحال کنید. اما ارائه شما باید مناسب محیط جشن باشد. ممکن است یک سخنرانی خنده‌دار برای بهترین دوست شما مناسب باشد ، اما نه برای پدربزرگ 80 ساله‌تان.

تقریباً در هر سخنرانی تولد می توانید از این عناصر استفاده کنید:
به سال تولد مراجعه کنید و یک رویداد مهم را انتخاب کنید
یک داستان سرگرم کننده متناسب با سن، همیشه ایده خوبی است
به اشتراکات خود با محیط تولد توجه کنید
ویژگی های معمولی اغلب برای یک جمله خنده دار مناسب است
یک نقل قول مناسب پیدا کنید
اشاره به فصل یا تاریخ اغلب ایده خوبی برای شروع است

 

2. سخنرانی های عروسی خنده دار و احساسی داشته باشید

سخنرانی موفق عروسی روحیه را آرام می کند و هدیه ای ارزشمند برای زوج عروس و داماد است.
به همین دلیل باید تلاش زیادی کنید و به چند نکته توجه کنید.

در عروسی ها، بسیاری از مهمانان از اوایل بعد از ظهر شروع به نوشیدن مقادیر زیادی نوشیدنی می کنند. به عنوان یک سخنران، باید تا حد امکان از این امر اجتناب کنید. زیرا هیچ چیز خجالت آورتر از سخنرانی عروسی نیست که شما را درگیر کند و دائماً نخ را از دست بدهید.
حتی اگر فقط دوست صمیمی با عروس یا داماد هستید، همیشه باید در سخنرانی عروسی خود هم عروس و هم داماد را در نظر داشته باشید.
روی تجربیات مشترک با هر دو همسر تمرکز کنید و ارتباط عاطفی با روز عروسی ایجاد کنید. به همه چیز کمی طنز بدهید، روحیه را بالا می برد و باعث خنده می شود.

 

3. سخنرانی در سالگردها و جلسات انجمن

سخنرانی در سالگردها و جلسات انجمن از دستورالعمل های خود پیروی می کند. در اینجا همه چیز حول یک موضوع خاص می چرخد و مخاطب انتظارات دقیقی از ارائه شما دارد.

در جشن سالگرد، محتوای ارائه شما باید به طور خاص بر اساس سال جشن گرفته شود. مفاخر و دستاوردهای آنان محور سخنان شماست و با نگاهی به گذشته به تفصیل بیشتر مورد بررسی قرار خواهند گرفت. با حکایت های خنده دار یا احساسی از سال های اولیه، می توانید خاطراتی را در مخاطب بیدار کنید که به دل می نشیند.

ارائه شما در جلسه باشگاه باید همیشه ارتباط واضحی با آنچه در باشگاه اتفاق می افتد داشته باشد. فرقی نمی کند که برای یک عضو یک سخنرانی خنده دار برای تولد ایراد می کنید، به عضویتی طولانی مدت احترام می گذارید یا از رویدادهای سال گذشته گزارش می دهید.

 

4. ارائه در شرکت ها یا مدارس به صورت حرفه ای

هنگام ارائه سخنرانی در محل کار یا مدرسه، همیشه باید به خاطر داشته باشید که مخاطبان برای سرگرمی در محل سخنرانی نیستید. شما یک موضوع کاملاً مشخص دارید که باید در مورد آن یک ارائه سخنرانی دهید. بنابراین، همیشه باید به موضوع خاص مراجعه کنید و انتظارات همکاران یا معلمان خود را به بهترین شکل ممکن برآورده کنید.

یک ترفند خوب در برابر هیجان: قبل از شروع ارائه سخنرانی با چند نفر در ردیف اول صحبت کنید. به این ترتیب با مخاطب رابطه برقرار می کنید که به شما امنیت می دهد.

 

چه جزوه ای خوب است؟

جزوه حاوی مهمترین نکات ارائه سخنرانی شما به صورت کاغذی است. شما جزوات را بین مخاطبان خود توزیع می کنید. آنها می توانند در حین ارائه شما یادداشت برداری کنند یا سؤال بپرسند. تک تک موضوعات ارائه خود را در جزوه یادداشت کنید و آنها را فقط در نقاط مهم فهرست کنید.

 

تله ها و روش های هوشمندانه برای جلوگیری از آنها

برای اینکه در دام اشتباه نیفتید، پنج اشتباه رایج در ارائه سخنرانی و نحوه اجتناب از آنها را به شما نشان خواهیم داد.

 

1. زمان صحبت خیلی طولانی است

اگر زمان ثابتی برای صحبت تعیین شده است، مطمئن شوید که به آن پایبند هستید. همچنین برای سؤالات مخاطب وقت بگذارید تا بعداً دچار مشکل نشوید.

ارائه شما باید حداکثر شامل ده اسلاید پاورپوینت باشد و نباید بیش از چهل دقیقه طول بکشد. پس از آن، دامنه توجه مردم تمام می شود. طول ایده آل برای سخنرانی تولد یا عروسی بسیار کوتاهتر است: پنج دقیقه.

 

2. سرعت گفتار بسیار بالا و صدای یکنواخت

وقتی هیجان زده هستیم، تمایل داریم سریعتر صحبت کنیم و به اسکریپت یا اسلایدهای پاورپوینت خود بچسبیم. صدای ما یکنواخت و خواب آلود می شود.

بهتر است ارائه خود را با گوشی هوشمند خود ضبط کنید و به آن گوش دهید. به این ترتیب، عباراتی را که یکنواخت یا خیلی سریع بیان می‌شوند، تشخیص می‌دهید و می‌توانید به طور هدفمند با آنها مقابله کنید.

 

3. کلمات پرکننده غیر ضروری و کلمات خارجی

همه ما از کلمات پرکننده استفاده می کنیم – و اغلب حتی به آنها توجه نمی کنیم. در صورت امکان باید از کلمات پرکننده مانند “امم”، “درواقع”، “بله” یا “پس” اجتناب کنید. همین امر در مورد استفاده بیش از حد از کلمات خارجی و اصطلاحات فنی نیز صدق می کند. یک سخنرانی زمانی خوب است که همه مخاطبان آن را درک کنند و کارشناسان نیز احساس کنند که به خوبی مطلع هستند.

 

4. آمادگی ضعیف

آمادگی ضعیف نتیجه می دهد. اگر در حین ارائه خود مدام در هم ریخته باشید و نتوانید مسائل را توضیح دهید، مخاطبان خود را ناراحت خواهید کرد و در مورد آنها تأمل بد خواهید کرد. برای شناسایی نقاط ضعف باید حداقل یک سخنرانی تمرینی از قبل ارائه دهید.

 

5. نادیده گرفتن مخاطب و نگذاشتن وقت برای سوال

یکی از اشتباهات رایج در صحبت کردن، نادیده گرفتن مخاطب و نگذاشتن زمان برای سوالات است. بهتر است به طور منظم با شنوندگان فردی تماس چشمی برقرار کنید. در حین صحبت کردن، با حضار روبرو شوید و اگر کسی سوالی داشت از هر نکته مهمی بپرسید، اینگونه ارائه سخنرانی حرفه ای خواهید داشت.

 

استراتژی های مقابله با ترس از صحنه

ارائه سخنرانی نیاز به تلاش دارد. همین ایده اغلب باعث ایجاد احساس ناراحتی می شود. کمی قبل از سخنرانی، قلب شما به صورت دیوانه وار شروع به تپیدن می کند، دانه های عرق روی پیشانی شما شکل می گیرد و زانوهای شما ضعیف می شوند. این ترس صحنه است. جای تعجب نیست، زیرا شرایط برای شما ناآشنا است.

ترس از صحنه بخشی از ارائه یک سخنرانی است. شما را هدایت می کند و بهترین ها را در شما به نمایش می گذارد. با این حال، نباید آن را دست کم بگیرید زیرا ممکن است عملکرد شمارا فلج کند. احتمالاً قبلاً در این موقعیت قرار داشته اید: مشتاقانه منتظر شروع ارائه خود هستید. زانوهایتان از ترس می لرزد و دستانتان نمناک است. به سختی می توانید نفس بکشید.

این علائم واضح ترس از صحنه باعث می شود که بخواهید فرار کنید. در ادامه سه راهکار را به شما معرفی می کنیم که چگونه می توانید این تنش ناخوشایند را به تنش مثبت تبدیل کنید. سپس ارائه سخنرانی برای شما بسیار آسان تر خواهد بود.

 

1. با راه رفتن از شر استرس خلاص شوید

ورزش یک راه فوق العاده برای از بین بردن تنش های درونی است. قبل از ارائه، به جای سوار شدن از آسانسور، از پله‌های اتاق کنفرانس بالا بروید. یا قبل از ارائه گام های سریعی به سمت توالت بردارید. برای سخنرانی تولد، می توانید از قبل در اطراف بلوک قدم بزنید. حرکت، تنش را از بین می برد و اکسیژن تازه نیز گردش خون را تحریک می کند.

 

2. انجام حرکات مخفی برای قبل از ارائه سخنرانی

با حرکات مخفی می توانید عصبی بودن را حتی در حالت نشسته از بین ببرید. زیرا همیشه فرصتی وجود ندارد که قبل از ارائه خود بیدار شوید و گردش خود را شروع کنید. مشت های خود را زیر میز گره کنید و کشش را نگه دارید. سپس دستان خود را با حرکت تند شل کنید. می توانید کف دست های خود را محکم به هم فشار دهید.

گرفتگی عضلات باعث سفت شدن شما می شود. این به همه نشان می دهد که از این وضعیت ناراحت هستید، که به نوبه خود وضعیت شما را بدتر می کند. می‌توانید با تمرین‌های آرام‌سازی کوچک با این اثر مقابله کنید – و در عین حال حواس‌تان پرت می‌شود و ترس خود را از سخنرانی برای لحظه‌ای فراموش می‌کنید.

 

3. تصاویر مثبت در ذهن شما نگرانی های غیر ضروری را از بین می برد

تصاویر مثبتی که در ذهن خود ایجاد می کنید می توانند ترس صحنه شما را در جهت درست هدایت کنند. خود را در شرایط زیر قرار دهید: فقط چند دقیقه باقی مانده است و باید ارائه سخنرانی دهید. در ذهن شما، افکار منفی در مورد آنچه ممکن است اشتباه باشدفراوان می شود. با وحشت تصور می کنید که سرنخ را در وسط جمله گم می کنید.
افکار منفی مانند اینها مارپیچی از اضطراب را به حرکت در می آورند که ناتوان کننده است و ترس صحنه را تشدید می کند. قبل از ارائه، روی افکار مثبت تمرکز کنید. به موفقیت های گذشته و احساس مثبتی که با آنها می آید فکر کنید. یا تصور کنید که مخاطبان شما مشتاقانه منتظر ارائه شما هستند. در حین انجام آن لبخند بزنید.

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من